Beste practice: Leren met ouders
Voorlezen en lezen is enorm belangrijk voor taalontwikkeling van onze kinderen. Op de openbare basisschool van onze kinderen is er een heel mooi en goed werkend systeem in groep 3 en 4 waarmee er structurele, individuele leesaandacht is voor ieder kind in een klassesetting.
Hoe werkt het? In groep 3. Voor de herfstvakantie worden er hulpouders gevraagd voor 2 ochtenden in de week, het eerste kwartier van de schooldag. Na de herfstvakantie komen de hulpouders mee de klas in. Iedere ouder plaatst zichzelf naar een tafel van 6 leerlingen. De kinderen lezen eerst zelf de woordjes op het blaadje met leesrijtjes. Is een kind klaar, dan mag het het lijstje hardop voorlezen voor de ouder. Iedere ouder gaat zo 5 kindjes langs. Met 4 ouders per ochtend zijn alle kinderen binnen een kwartier voorzien van extra leesaandacht. Dit dus 2 ochtenden per week, gedurende een heel jaar. In groep 4 gaat dit door, maar dan twee kwartier in de middag. De kinderen lezen dan uit een door henzelf gekozen boek voor. Gezamenlijk verantwoordelijk voelen en investeren in alle kinderen in klas. Ik houd ervan!