Close

Recente blogs

Blijf hier up to date rondom Babs voor School en Ouder.

BABS in magazine voor kansengelijkheid

Mijn telefoon gaat. Of ik wil bijdragen aan een publicatie van de Young010-werkgroep over kansengelijkenheid in het onderwijs. Natuurlijk wil ik bijdragen aan dit goede doel. Twee weken later word ik …
Read More

30/05/2018

Toolbox mentoraat voor… de leerling

Als je wilt dat leerlingen eigenaarschap ontwikkelen. Als je wilt dat leerlingen zelfstandig leren en ontwikkelen. Als je wilt dat leerlingen uiteindelijk zelfsturend en zelfverantwoordelijk eigenaarschap tonen. Als je ze echt eigenaar wilt laten worden over hun leerproces, dan heb je dit ook écht te faciliteren. Ik heb het dan over kennis, instrumenten, een geschikte leeromgeving en begeleiding, zodat ze zelfstandig leer- en ontwikkelvaardigheden op kunnen doen.

Mentoren willen graag dat leerlingen eigenaarschap tonen, zich verantwoordelijk gedragen, maar zien wel graag kant-en-klare lessen die zij kunnen inzetten tijdens de ‘les’. Begrijpelijk, maar niet effectief. Vandaar mijn keuze om een toolbox te ontwikkelen, niet voor de mentor, maar speciaal voor de leerling. De leerling kan dan zelfstandig aan het werk vanuit de toolbox. Een toolbox met de benodigde informatie, kennis en instrumenten. De mentor faciliteert tijdens het mentoruur – dus geen les – de toolbox, de juiste omgeving en bijpassende maatwerkbegeleiding. Goed idee, niet?