Close

20 januari 2018

Oudercursus biedt ouders en school inzichten

Wolfert Lyceum_01

Vorige week verzorgde ik de laatste cursusavond van het drieluik ‘Hoe begeleid ik mijn brugklaskind?’, ditmaal rondom het thema eigenaarschap. Nadien evalueerde ik alvast kort met de teamleider brugklassen, Natasja Pompen. Buiten het feit dat zij vond dat eigenlijk iedere ouder deze cursus zou moeten volgen en ik wederom bevestigd werd in het feit dat wat ik breng goed is voor school, kind en ouder, vroeg ik haar ook naar haar opbrengsten. Ik was blij verrast.

Natasja was actief aanwezig tijdens alle avonden. Niet in de eerste plaats om haar stem te laten horen, al kwam deze bij tijd en wijle wel degelijk goed van pas. Wel om samen met mij de ouders te verwelkomen en vooral ook om te luisteren naar de ouders, ouders te leren kennen en lering te trekken uit de vragen die zij stelden en de informatie die zij gaven.

Wat leverde de oudercursus dan concreet op voor het onderwijs? Volgend schooljaar zal zij een extra ouderavond organiseren voor alle brugklasouders in oktober om antwoord te kunnen geven op vragen en onduidelijkheden rondom schoolzaken, waarvan zij nu gehoord heeft dat deze bij ouders speelden. Daarnaast besloot zij om de informatie- en communicatiekanalen nog eens goed onder de loep te nemen, gezien de info-load die op leerlingen af komt via deze verschillende kanalen. Hiervan was zij zich eerder niet op die manier bewust. En, tot slot, om binnen het mentoraat bepaalde onderwerpen bespreekbaar te maken zoals als sociale druk rondom huiswerk; binnen de klassenapp wel of niet reageren op appjes over huiswerk van klasgenoten en hoe ga je om met samenwerkingsopdrachten wanneer er één niets doet en de ander lijkt te verzuipen in de overload aan werk.

Ik zeg: win-win-win! School, ouder en kind allemaal spekkoper!

Een lerende organisatie start bij de lerende mens. Een lerende mens is bereidt feedback te ontvangen en dit om te zetten in feedforward. Eigenaarschap regeert! Wolfert Lyceum: geslaagd!