Close

6 september 2017

Ouderinfo: Dagelijks voorlezen – hoe doe je dat?

Valckesteyn_workshop Taalontwikkeling versterken

Naar aanleiding van twee speed workshops met kleine groepjes ouders over de cruciale rol van ouders bij de ‘Taalontwikkeling’ van kinderen op obs Valckesteyn een blog met o.a. 5 vragen, 4 ideeën en wie heeft een antwoord?

Taal. Best belangrijk toch?! Om goede resultaten op school te kunnen behalen, maar ook om je gevoel, je denken en behoeftes te kunnen uit. Om later met zelfvertrouwen op je eigen benen te kunnen staan, door aan werk te komen (sollicitatiebrief schrijven en gesprek voeren), een woning te kunnen kopen (huur- of koopcontracten begrijpen), verzekering afsluiten, belastingzaken regelen, aangekochte materialen in elkaar te kunnen zetten met handleiding enz..
Ouders zijn van onmiskenbare invloed als het om taal gaat. Na het raden naar de grootte van die invloed en het beantwoorden van de vraag wat dan het effect is gaan we over tot het bespreken van één van de dingen die bijdragen aan de taalontwikkeling van kinderen: het voorlezen. En wel 87u per jaar voorlezen. Dit is 5x per week 20 minuten of wel dagelijks een kwartier. Hoe pak je dit in de dagelijkse praktijk aan? Waar lopen de ouders tegen aan?

Vraag en antwoord 1: Wat kun je doen als je weet dat kind al met zijn gedachten bij de tablet zit, terwijl je pas op bladzijde 1 bent? Wat dacht je van ‘boekje lezen’ op de tablet.

Vraag en antwoord 2: Wat als je als ouder helemaal simpel wordt omdat je kind iedere dag hetzelfde boekje wil lezen? Ga met je kind naar de bieb en laat je kind drie boeken uitzoeken die het wil lezen én verstop zo af en toe het lievelingsleesboek. Af en toe, want je kind leest het niet voor niets graag.

Vraag en antwoord 3: Wat als je als ouders zo moe bent na een werkdag dat je eigenlijk alleen maar even de krant wilt lezen? Stop je kind(eren) ook een krant in de handen en ga naast elkaar zitten om de krant te lezen (plaatjes lezen is ook lezen – letters omcirkel ook). Spreek af dat je na 10 minuten met elkaar bespreekt wat je hebt ‘gelezen’.

Vraag en antwoord 4: Wat als je kind nog geen 2 minuten stil kan blijven zitten? Speel taaltoneel. Laat je kind woorden die je leest en omschrijft – zoals aanloop, aanmoedigen, aanwijzen, ademloos – uitbeelden. (boekentip: Het herfstwoordenboek, N. Kuiper & P. Hopman).

Vraag 5. De vraag die op een antwoord wacht: Waar vindt een Syrische moeder in het Arabische geschreven kinderboeken die zij voor kan lezen aan haar kinderen? Om de woordenschat van haar kinderen te vergroten lezen de kinderen zelf boekjes in het Nederlands aan haar voor. Zij weet inmiddels dat veel in haar moedertaal met de kinderen spreken en voorlezen in haar moedertaal ook bijdraagt aan Nederlandse taalontwikkeling van haar kind. Maar, buiten de Koran, heeft ze geen idee waar ze de boekjes vandaan kan halen. Wie helpt ons aan deze informatie?