Close

Recente blogs

Blijf hier up to date rondom Babs voor School en Ouder.

29/03/2016

Start-up verslag 1 – Hoe het ooit begon

babs-merriweather

In de kerstvakantie van het jaar 2015 was ik goed ziek. Zo ziek, dat ik onze kinderen op moest laten halen door opa. Ik sliep, staarde wat uit het raam en toen kwam het op als kakken.

Ik speelde al langer met de gedachte om voor mijzelf te beginnen. Binnen mijn huidige functie had ik mijzelf inmiddels toch al bijna overbodig gemaakt en onze kinderen zouden over een paar maanden beide op de basisschool zitten. Dat betekende dat ik, als ik mijn toenmalige baan zou behouden, de kinderen en ik maar 1 middag in de week bij elkaar zouden kunnen zijn en dat vind ik te weinig. Te weinig om onze eigen kinderen goed op te kunnen voeden, te weinig om onze kinderen die rust te geven die ze nodig hebben na een intensieve schooldag.

Zes jaar eerder, toen onze kinderwens in vervulling ging, had ik gekozen voor een baan waarin ik van 14u tot in de avonduren werkte, zodat ik dagelijks voor onze kinderen zou kunnen zorgen. Nu wilde ik switchen om diezelfde reden.  Eén van de eisen was dus zoveel mogelijk kunnen werken onder schooltijden en in de avonduren. Ten eerste, waar vind je een baan met dat soort werktijden? Ten tweede, waar vind je een baan met dat soort werktijden die ook nog eens past bij mij en wat ik weet, kan en wil brengen?

In februari schreef ik mij in bij de kvk. In maart gebeurde het volgende: op het Wolfert Lyceum, één van de drie middelbare scholen waar ik actief in mijn toenmalige baan, liep ik op de gang directeur Peter Wind tegen het lijf. “Wat hoor ik nou,” zei hij, “jij gaat voor jezelf beginnen? Gaat je vast lukken! Als je behoeften hebt om je bedrijfsplan of iets dergelijks tegen mij aan te houden… Ik houd mij aanbevolen. Vind ik leuk. Ik help je graag.” Kans! “Graag Peter, wanneer kun je? Morgen om 14u?” We schudden elkaar de hand. Ik had één A-4 met namen, één A-4 met diensten die ik aan zou kunnen bieden. Dat werd leidraad van het gesprek, evenals sparren over waar in het veld nu precies behoefte aan is. Aan het einde van het gesprek zei Peter: “Babs, als je ouders wilt informeren en samen met ons een goede basis wilt leggen om die kinderen uit de verf te laten komen, dan mag je vandaag nog een offerte schrijven.”

Daar ging ik. Manlief, wil je mij helpen met het maken van een logo en briefpapier? Oud-collega onderwijsadviseur Ineke Veerkamp, heb jij een voorbeeld voor mij van hoe jij je algemene voorwaarden opstelt…?

Welnu, een week later lag er een offerte op mooi briefpapier met een A-4 met algemene voorwaarden. De offerte ging mee de MR in. Ook de MR was enthousiast. De offerte kreeg ik getekend retour. Bij start van het schooljaar zou ik op het Wolfert Lyceum een drie avonden durende cursus verzorgen aan ouder van eerste jaars. Een cursus over het kind. Hoe het verandert? Hoe school verandert? Wat school vraagt van een kind en hoe je daar als ouders thuis bij kunt helpen. Wat het gemeenschappelijke doel van ouders en onderwijs is en hoe je hierin kunt samenwerken. Hoe je je kind helpt om zich goed te voelen, te groeien en grip te krijgen op de schoolzaken en ook hoe je hier (vaak met de beste intenties) niet aan bijdraagt.

Goed, de cursus werd een succes. De komende vier jaar zal ik de cursus verzorgen op het Wolfert Lyceum aan ouders van eerstejaars.